ikinci yeni

1 /
ışığım ve gölgem ışığım ve gölgem
50'li yıllarda giderek avamlaşan şiiri ait olduğu yere doğru çekip hakettiği prestiji bir nebze olsun yeniden kazandıran akımdır. yaşam biçimleri göz önüne alındığında hiç de elitist olmayan ve çoğunluğu mülkiye ekolünden gelme bir şair güruhunun başı çektiği bu akımın gayet elitist bir şiir çizgisini benimsemeleri bana oldum olası ironik gelmiştir.
pastafaryan pastafaryan
garip akımına bir tepkidir ikinci yeni. garip akımının kafiyesiz, kuralsız, anlam kaygısı taşımayan basitliğine, yalınlığına karşı yüzeyselden anlamsız gelecek, derinlemesine incelenmesi gereken, çoğu zaman da ağır şiirleri barındıran, sanatın estetik ve derinlikle anlam kazanacağını savunan bir akımdır.
edip cansever bu bağlamda en anlaşılmaz şair olarak nitelendirilir, buna karşın anlama en önem veren şairlerdendir. uzun soluklu şiirleri sindirilerek, tekrar tekrar okunmalıdır. basitliğin ve yüzeyselliğin anlamına inanmamıştır hiç bir zaman.
ilhan berk ise şiirlerinde anlamdan ziyade imgeleri ön planda tutar. imgelerin insanların bilinçlerinde gerçekleştirdiği çağrışımların, dürtülerin etkileyiciliğini savunur.
adamkitap adamkitap
bilinçaltının resmini okumak kolay değil.
ikinci yeni akımının şiirlerini anlamak istiyorsanız benim tavsiyelerim şunlar:

*bi kere acele etmeyin.her kelimenin altını kazımayım.
*bol bol roman okuyun.
*sonra,bol bol hikaye okuyun.
*sait faik'in alemdağ'da var bir yılan adlı hikayesinden keyif almaya başlarsanız, ikinci yeni şairlerinin dizelerinde daha ferah gezebileceksiniz demektir.
*heh,tamam ben ikinci yeni şiirlerini çözdüm artık demeyin hiç bir zaman.
*ekilen tohum'un topraktan fışkırması gibi algılama düzeyini zamana bırakın.
*ikinci yeni akımını ve kelimelere verdiği şekilleri anlamak için ilk önce toprağa bir tohum ekin.

görüldüğü üzere ikinci yeni şairlerinin şiirlerini okumak ve daha önemlisi anlamak-anlamış gibi olmak zahmetlidir.
bu çileyi çekmeyen orhan veli'nin 3 kıtalık şiirlerinde tıkışır kalır.ister sandalla gezintiye çıkın,ister denizaltıyla.
hangisi daha keyifli,orası size kalmış.
sözde özne sözde özne
ikinci dünya savaşının getirdiği boşluk duygusu, bu akıma dahil edilen şairlerin çoğuna etki etmiştir.
toplumsallaşma, dışa dönüklük, atılan bir atom bombasıyla darma duman olduğu için, bir anlamda tekrardan içe dönüş yaşamıştır şair,
içinde bulunduğu toplumun sinir bozuculuğu yetmezmiş gibi, bir de üstüne dünya sorunlarıyla harmanlanmıştır. bu da dönemin verdiği çaresizlikle, tıpkı servet i fünunda olduğu gibi ama daha modern bir içe dönüş halinde gösterir şairde kendisini..
bir açıdan yorumlayınca bu şekildedir ama insan faktörü bu söylenenlerin hepsini geçersiz de kılabilir.
nitekim salt birey türk şiirinde belki de hiçbir dönem de bu kadar kendisiyle iç içe olmamıştır. şair için de geçerlidir bu okuyucu için de.
de te fabula narratur de te fabula narratur
"ikinci yeninin doğumunda rol oynayan etkenlerden birincisi dp döneminin toplumsal ve siyasal baskısı ile bu bu dönemdeki büyük toplumsal değişme, ikincisi garip şiirine ve toplumcu gerçekçi şiire, daha doğrusu söze dayalı şiire tepki, üçüncüsü de batı sanatlarının(gerçeküstücülük, atonal müzik, soyut resim ve gerçeküstücü sinema) etkisi ve biyografik olgular olarak sıralanabilir."


-alaattin karaca; ikinci yeni poetikası, hece yayınları, sayfa 148.
de te fabula narratur de te fabula narratur
"seçkincidir, mutsuz çoğunlukla değil, mutlu azınlığa(seçkin aydınlara) seslenmiştir.
konuşma dilinden ayrılmıştır.
içerikçe, aylayışça devrimci bir eğilim taşımamıştır.
us ve düşünceden çok imge ve duyguya yaslanmıştır.
soyutlamaya önem vermiştir, halkça anlaşılması çok zordur."

-asım bezirci; ikinci yeni olayı; sayfa 49; evrensel basın yayınları.
de te fabula narratur de te fabula narratur
"bizde, ikinci yeni'de, yani sıkı şiirde 'de' vardır. 'de' ufaktır ama, aynı zamanda çok da büyüktür, belki de biz sivil şairlerin bamtelidir. biz aslında ayrıntı'yız. ayrıntı, bütünden büyük olabilir bizde."
-ece ayhan; sivil denemeler kara, yapı kredi yayınları.
1 /