karacaoğlan

1 /
şey şey
osmanlı devletinin "duraklama döneminde" ,17. yüzyılda yaşadığı sanılıyor.
hem en önemli hem de en değerli ozanlarımızdandır.

"ben güzele güzel demem
güzel benim olmayınca
muhannetin kahrın çekmem
gel deyip de gelmeyince

karac'oğlan sözün haktır
düşmanın dostundan çoktur
bizim'çin ayrılık yoktur
ya sen ya ben ölmeyince"

karacaoğlan
hell guardian hell guardian
terazi burcu erkeği olduğunu tahmin ettiğim halk ozanımızdır. sebebi ise açık: saz çalıp şiir okuyor, ozan (sanat sevip sanatla uğraşmak), kızlara olan aşırı düşkünlüğü, güzelliklerinden (güzel şeylere olan aşırı ilgi)(karşı cinse aşırı ilgi), davranışlarından, kaprislerinden, edalarından ve sözlerinden ayrıntılı olarak bahsetmesidir.(insan ilişkilerine aşırı kafa yorma) şıpsevdidir, çok kıza koşmuştur. hem beden hem ruh güzelliğine çok önem vermiştir. hatta abartmıştır. anladığımız kadarıyla da yakışıklılığı vardır.
frock frock
yırtık uçurtma'nın sözlerine müzik yazma cesareti gösterdikleriyle kalmayıp, sözlerin hakkını veren, ortaya bu kadar mı güzel bir parça çıkartılır, çalınır, yorumlanır dedirten ilk albümlerinde yer alan en sevdiğim parçalardan birinin sözlerinin sahibidir.

ala gözlü benli dilber

ala gözlü benli dilber, koma beni el yerine
altın kemerin olayım, dola beni bel yerine

hecine gönlüm hecine, yiğide ölüm gecine
al beni zülfün ucuna, sallanayım tel yerine

gel kız karşımda dursana, şu benim halim bilsene
zülfünden bir tel versene, koklayayım gül yerine

karac’oğlan der n’olayım, kolun boynuma dolayım
nazlı yar kölen olayım, kabul eyle kul yerine

söz: karacaoğlan
müzik: yırtık uçurtma
tekmeleyen kuş tekmeleyen kuş
ağlayı ağlayı düştüm yollara
karışayım boz bulanık sellere
adı sanı duyulmadık illere
gitmeyince gönül yardan ayrılmaz.

ahım kaldı şu gelinin ahdında
deremedim güllerini vaktinde
karanlık gecede kolum altında
yatmayınca gönül yardan ayrılmaz

gözüm kaldı şu kaplanın postunda
azrail de can almanın kastında
döne döne teneşirin üstünde
yatmayınca gönül yardan ayrılmaz

hadini de karac'oğlan hadini
aramazlar gurbet ile gideni
ak göğsün üstünde çakır dikeni
bitmeyince gönül yardan ayrılmaz.
çeyrek asır çeyrek asır
gövel ördek

yeşil başlı gövel ördek
uçar gider göle karşı
eğricesin tel tel etmiş
döker gider yare karşı

telli turnam sökün gelir
inci mercan yükün gelir
elvan elvan kokun gelir
yar oturmuş yele karşı

şahinim var bazlarım var
tel alışkın sazlarım var
yare gizli sözlerim var
diyemiyom ele karşı

hani karac'oğlan hani
veren alır tatlı canı
yakışmazsa öldür beni
yeşil bağla ala karşı

karacaoğlan

en güzel yorumu için (bkz: murat kekili)
aytok aytok
doğu edebiyatının dokunulamayan, ulaşılamayan ,her yönüyle idealize edilmiş (yay gibi kaşlı, ok gibi kirpikli, kıldan ince belli, servi boylu, al yanaklı, ) güzel sevgili tipini ete kemiği büründüren, onu çeşme başına indirip adına elif diyen; ona kavuşmak, dokunmak isteyen, güzel sevme de üstüne olmayan ve bugünün şairlerine bile taş çıkartabilecek kadar sade ve akıcı bir türkçe kullanmış olan, (bu konuda ona ancak nazım hikmet yaklaşabilir) aşık tarzı türk halk edebiyatı şairi.
puca puca
"karacoğlan der ki noldum nolayım
akar sularınan bende geleyim
sakal seni makkabınan yolayım
bir kız bana emmi dedi neyleyim"
carpenoctem carpenoctem
''pervâne şem’ini uyandıramaz
başta sevda kalbde nâr olmayınca..''

''akılda sevda, kalpte ateş olmayınca pervane mumunu yakamaz''

''mumun başında ışık uyanabilmesi için onun uğrunda başını sevdaya, kalbini ateşe vermiş bir pervane gerektir..''

(bkz: hamdım piştim yandım)
z3yn3p z3yn3p
seherden uğradım bülbül sesine.
ötüşü bülbülü güle getirir.
yiğit olan kimse saklar sırrını,
kötü kalbindekin dile getirir.

yoldaş olma, yolun bilmez yolsuza.
komşu olma, sözün bilmez densize.
meyil verme edebsize, arsıza.
akıbet ırzına hile getirir.

bir körün gözüne girsen de olmaz.
bir yiğide sırrın versen de almaz.
bir kötü dilim var, irahat durmaz.
kötü dil başıma belâ getirir.

karac'oğlan der ki.müşkülüm halde.
garib bülbül konar, öter mi dalda?
çokça keramet var şu tatlı dilde.
del'olup gideni yola getirir.
1 /