vesikalı yarim

1 /
abbas yolcumu abbas yolcumu
68 yapımı. sait faik abasıyanık a ait hikayeyi safa önal senaryolaştırmış, ömer lütfi akad çekmiştir. izzet günay ve türkan şoray başrollerdedir. türkan şoray ın yıldızı bu filmden sonra iyice parlamıştır (antalya festivalinde en iyi kadın oyuncu ödülü). konsomatris sabiha ile manav halil in yasak aşkı, fonda "kalbimi kıra kıra" eşliğinde siyah-beyaz olarak anlatılır. oldukça ilgi toplamış bir filmdir.
anfinindistortiondugmesi anfinindistortiondugmesi
aynı zamanda bir edip akbayram şarkısı. orhan veli'nin iki şiirinden ibaret sözleri aşağıdaki gibi:

alnımdaki bıçak yarası
senin yüzünden;
tabakam senin yadigarın;
"iki elin kanda olsa gel" diyor telgrafın;
nasıl unuturum seni ben,
vesikalı yarim?

istanbuldan ayva gelir nar gelir
döndüm baktım bir edalı yar gelir
gelir dersen dar gelir
gün aşırı alacaklılar gelir
anam, dayanamam
bu iş bana zor gelir

not: ilk şiir tahattur, ikincisi gelirli şiir.
imkanatutuldum imkanatutuldum
filmin yüreği dağlayan şarkısı.. sabiha'nın, halil'in kendisiyle geleceğine inanarak onu görmeye gidip, uzaktan gözlediği aile saadeti(!)ni görünce aşkı'ndan vazgeçtiği o unutulmaz sahneyle bütünleşmiş şarkının sözleri de burada işte:

senden bana ne kaldı, bir hatıradan başka!
bir daha geri dönmem yalan kattığın aşka
kalbimi kıra kıra bıraktın bir hatıra
günahını yalancı dudaklarında ara

gözyaşların boşuna, düşmem artık peşine
yansın yüreğin yansın şimdi de bende sıra
kalbimi kıra kıra bıraktın bir hatıra
günahını yalancı dudaklarında ara...
dendelis dendelis
5. antalya altın portakal film festivali'inde;
* en iyi 2. film
* en iyi kadın oyuncu
* en iyi senaryo
ödüllerini almıştır.

film, sırf eski istanbul görüntüleri için bile seyredilebilir.
camsap camsap
halil in sabihaya ilk görüşte aşık olması, babanın çaresizce sabiha ya gelmesi, halil in karısının sorgusuz sualsiz kocasının terliklerini getirmesi, sabiha nın halil i ve çocuklarını uzaktan izlemesi. baştan sona müthiş bir filmdir. hatta çekilmiş en iyi aşk filmidir. hele o final, sabiha nın kalbimi kıra kıra eşliğinde yürüyüp gidişi. sabihayla beraber dolan gözlerimiz, edilen ahlarımız. izzet günay aşık fakat çaresiz adam rolünde çok başarılı ama türkan şoray müthiş, hem oyunculuğu hemde güzelliğinin zirvesidir adeta. masum görünen bir aşkın bir sürü insanın küçük dünyasında kopardığı fırtınalardır bu film. ve yine aklıma düştü bilmem kaçıncı kez açıp izleyeceğim şimdi. tek replik bütün filmi anlatmaya yardımcı olabilir sanırım;

çok eksiden rastlaşacaktık...
dendelis dendelis
eve erzak getiren halil* ve sabiha* alınanları dolaba yerleştirirken halil bir kese kağıdı uzatır ve aralarında belki de sinema tarihinin en güzel konuşmalarından biri geçer:

halil ıhlamur da aldım.
ara sıra pişir e mi?

sabiha olur.(biraz durduktan sonra)
halil!
bu evi şimdi seviyorum.
ondan evvel... ne biliyim ben, bi' barınaktı sadece. şimdi ev oldu.
dendelis dendelis
tanıştıkları ilk gün sabaha karşı, sabiha halil'e içki hazırlarken dolabın üzerinde bir biblo var.
sevimli bir eşek ve üzerinde bi' adam.
istanbul'daki tüm eskicilere bakmışımdır.ölümüne arıyorum onu. bi' gün o bibloyu bulma hayaliyle yaşıyorum.
biliyorum küçük bir rafta boynunu bükmüş beni bekliyor.
o bibloyu bulup eve getirdiğimde halil ve sabiha birbirini kavuşacak, hiç ayrılmayacaklar. barış manço'nun kol düğmeleri gibi.
life is good life is good
film eleştirisi bağlamında hiçbir yargıya dayanmayan, tamamen kişisel heyecan ve beğenilerim doğrultusunda oluşturduğum türk sinema tarihinin en iyi filmleri listesinde ah güzel istanbul'dan sonra, sevmek zamanı'ndan önce gelmekte ve klasmanda ikinci sırada bulunmaktadır.

filmin benim gözümde en enteresan tarafı daha önce hiçbir türk filminde karşılaşılmayan bir şekilde yaratılmış "baba" figürüdür. halil'in yani izzet günay'ın babası sadece 3 belki 4 sahnede görünür ama hikayede ağırlığı inanılmaz şekilde hissedilir. vesikalı yarinin peşine düşmüş evli ve çocuklu oğluna karşı tutumu, bu ilişkiye ve "vesikalı" türkan şoray'a yaklaşımı çok enteresandır. kurduğu cümle sayısı 5'i geçmez ama hikayenin önemli ayaklarından biridir. ömer lütfü akad'ın dehasını gösteren inceliklerden biridir bu.
1 /